- Een eerste criterium bij deze testfiches is “enkel individueel toepasbaar” (04.1) versus “ook collectief toepasbaar (04.2). We realiseren ons wel dat deze informatie ook beschikbaar is in het tweede CAP-code veld maar deze werkwijze laat gemakkelijkere ordening en zoekwerk toe.
- Een tweede criterium bestaat erin dat we inhoudelijk uitgaan van het CHC-intelligentiestructuurmodel. Voor verdere informatie hierover verwijzen we naar het CHC-platform op deze website. We ordenen de tests in drie groepen. “Algemeen” (1) betekent dat de test minstens 4 brede cognitieve vaardigheden (BCV) peilt waaronder zeker Gf en Gc. Een aparte situatie is een test met minder dan 4 BCV maar die wel Gf of Gq en Gc toetst. In dat geval wordt de code (2) toegekend. We noemen dit de “Beperkte Algemene Intelligentietests”. Een test is specifiek wanneer hij niet voldoet aan de vorige criteria. Deze test krijgen de code (3).
Andere domeinen kunnen ook een plaats hebben binnen het CHC-model : “Aandacht en Geheugen” (01) hoort thuis bij Gs en Gsm naargelang het meetaccent. “Functieontwikkeling” (03) kan zich spreiden over verschillende BCV : Gc – Gv – Gsm – Ga – Gs. “Schoolvorderingen” (06) sluit o.a. bij Grw.