De COVAT 9½-20 (Magez, Van Parijs, Joris, Bos & Tierens, 2024) is een cognitieve vaardigheidstest gebaseerd op het Cattell-Horn-Carroll model (CHC-model) van intelligentie. De test is geschikt voor de leeftijdscategorie 9 jaar en 6 maanden tot 20 jaar en vormt hiermee de aanvulling op de Basisversie (9;6 t/m 13;11 jaar), welke erkend wordt door het RIZIV en het VAPH. Uniek aan de test is de uitgebreide representatieve Vlaamse normering. Bovendien kunnen de resultaten op een handelingsgerichte manier ingezet worden in de begeleiding van kinderen en jongeren.
De test is het resultaat van een intense samenwerking tussen Walter Magez en Annemie Bos (leden van het voormalige CAPvzw) en de onderzoeksgroep Mens en Welzijn (o.l.v. dr. Marlies Tierens, Katrijn Van Parijs & Steven Joris). Het COVAT-team wenst in het bijzonder Prof. Dr. K. Verschueren (KULeuven) en Dr. M. Schittekatte (UGent) te danken voor hun begeleiding bij de ontwikkeling van de COVAT 9½-20. Daarnaast dankt het COVAT-team uitdrukkelijk Toon Colman, Kimberley Bruggeman en Sarah Meersman voor hun onmisbare bijdragen. Ten slotte gaat onze dankbaarheid ook uit naar: alle meewerkende CLB’s, scholen en leerlingen; en studenten van de opleidingen Toegepaste psychologie van Thomas More, Vives en Howest voor hun bijdrage aan de normering.
Hieronder vind je de verschillende tarieven van de COVAT 9½-20. Het instrument is beschikbaar voor verkoop.
De COVAT 9½-20 is geschikt om de cognitieve vaardigheden van kinderen en jongeren vanaf 9 jaar 6 maanden tot en met 19 jaar 11 maanden in kaart te brengen, of oudere en jongere testgroepen die op een aansluitend cognitief niveau functioneren. Bij de ontwikkeling van de test werd er ook extra aandacht besteed aan de toepasbaarheid bij allochtone en anderstalige kinderen.
De COVAT 9½-20 maakt gebruik van een modulair testsysteem. De moduleboekjes zijn in pdf-versie onderdeel van de test en zijn vrij te printen waardoor geen extra kosten moeten worden gemaakt.
De COVAT 9½-20 is zo ontworpen dat met behulp van een handige diapresentatie kinderen op individuele basis kunnen worden getest, maar ook dat het gelijktijdig testen van (klas)groepen mogelijk is.
De COVAT 9½-20 bevat niet-talige subtesten op basis waarvan een aparte indexscore kan worden berekend. Dit is handig voor testgebruik bij allochtone of anderstalige kinderen.
De COVAT 9½-20 bevat naast klassieke (Vlaamse) leeftijdsnormen ook aparte klasnormen, wat een grote meerwaarde is in onderwijsloopbaanbegeleiding.
De COVAT 9½-20 is zo opgebouwd dat het mogelijk is om brede cognitieve vaardigheden aan de hand van op zichzelf staande indexscores te berekenen, in aangepaste volgorde.
De COVAT 9½-20 besteedt als één van de weinige instrumenten in het Nederlandse taalgebied bijzondere aandacht aan het langetermijngeheugen (Glr).
Op 4 december organiseer de onderzoekslijn Mens & Welzijn een gratis infosessie over het gebruik van de nieuwe van COVAT 9½-20. Niet alleen kan je hier kennis komen maken met het nieuwe instrument maar krijg je info over afname, gebruik en interpretatie van onderzoeksresultaten. Daarnaast geeft Katrijn Van Parijs, hoofdonderzoeker van de COVAT 9½-20, uitleg over hoe je deze onderzoeksgegevens kan gebruiken om tot een doelgericht advies te komen voor jou cliënt.
Voor meer info klik hier!
In onderstaand document lees je meer over de theoretische achtergrond van dit instrument. Je kan ook informatie vinden over de inhoud en meetpretentie van de subtests die deel uitmaken van het instrument. Ten slotte kan je ook informatie vinden over de interne structuur en de gebruikte voorwaarden voor index- en IQ-bepalingen.
De COVAT 9½-20 resulteert in een IQchc. Hiermee trachten we ons te onderscheiden van klassieke IQ-berekeningen door te voldoen aan de principes van het CHC-gedachtegoed. Dit betekent dat het totaal IQ steunt op minstens 4 brede cognitieve vaardigheden, waaronder verplicht en met extra nadruk op Gf en Gc. We sluiten hiermee aan bij de meest actuele en empirisch ondersteunde intelligentietheorie en creëren een meerwaarde, in het bijzonder voor verwijzingen naar en binnen het Buitengewoon Secundair Onderwijs (BuSO) en andere leersystemen. De COVAT 9½-20 vormt hiermee een actueel alternatief voor de WISC-V.
Het CHC-platform is een virtuele ruimte waarop informatie verschijnt rond het CHC-model (Cattell-Horn-Carroll) en de implementatie ervan in Vlaanderen (en Nederland). Het is bedoeld als een open kennisplatform waarop CHC-gerelateerde informatie, documenten en FAQ’s kunnen geconsulteerd en geplaatst worden. Op deze manier bundelt Thomas More de initiatieven, de recente ontwikkelingen en praktijkafspraken voor alle psychologisch en pedagogisch geschoolde diagnostici bij het onderzoek van cognitieve vaardigheden en algemene intelligentie.