Ga naar de hoofdinhoud

Schoolvorderingen

Hier vind je testfiches van verschillende schoolvorderingentests

Hier komen afzonderlijke schoolvorderingentests/toetsen (SVT) aan bod. Cognitieve leerlingvolgsystemen (LVS) – zie 09.2 – omvatten in één systeem eveneens schoolvorderingentoetsen. Het is dan ook duidelijk dat wanneer deze topic (06) geconsulteerd wordt, ook LVS (09.2) aan bod komt. De hierna volgende informatie, over de relatie van CHC met SVT, geldt dan ook voor beide. 

Het CHC-intelligentiemodel en Schoolvorderingen : 

  • Lezen en Schrijven komen in het CHC-model als brede cognitieve vaardigheid onder Grw (reading – writing). Carroll voegde Schoolvorderingen (Grw) bij Gekristalliseerde intelligentie (Gc) en kwantitatieve kennis (Gq) bij Vloeiende Intelligentie (Gf), dit in tegenstelling tot Cattell en Horn die het van elkaar gescheiden houden. Vlaanderen volgt Cattell en Horn hierin. We leren van Carroll echter wel dat Gq nauw aansluit bij Gf en dat Grw nauw aansluit bij Gc. 
  • In Vlaanderen bestond al de traditie om Gekristalliseerde Intelligentie te onderscheiden van Schoolvorderingen (vooral lezen en schrijven). De ene werd dan getoetst door Intelligentietests en de andere door de zogenaamde Schoolvorderingentests. Een belangrijk verschil is dat Schoolvorderingentests specifiek school curriculum gebonden (moeten) zijn en de Intelligentietest (met o.a. ook Gc) dit niet zijn. Het CHC-model geeft zo plaats aan beide soorten tests in één model en toont hun onderlinge relatie. We praten eigenlijk dan ook beter in termen van Brede Cognitieve Vaardigheden (Gf – Gq – Gc – Grw - …). 
  • In tegenstelling tot Lezen en Schrijven (Grw) verschijnt het schoolse vak Rekenen/Wiskunde niet als een aparte BCV. Alles wijst er op dat de intercorrelatie tussen “schoolse” Wiskunde en “niet-schoolse” Wiskunde meestal vrij hoog is en het beiden aspecten zijn van de BCV ‘”Gq”. Ze leunen daarbij sterk aan bij de Gf (zie o.a. Getallenreeksen), iets waar Carroll reeds op wees. Deze correlatie met Gf daalt wel naarmate het om rekenkundige automatisatie gaat. De relatie blijft weliswaar significant maar naast Gf/Gq speelt dan Gs als belangrijk BCV “mee”. Iets analoogs treedt trouwens ook op in de loop van de automatisering van het technisch lezen naar ‘begrijpend lezen’ toe. 

Toegang tot deze testfiches

De testfiches voor dit domein zijn voorlopig nog te raadplegen op de website van het CAP Vademecum. Op termijn zullen deze testfiches beschikbaar worden gesteld op Assessment Hub. 

Heb je interesse in het raadplegen van deze testfiches? Neem dan contact met ons op.

Ga naar CAP Vademecum

Using subpar instruments in psychological assessment is akin to navigating a ship without a reliable map. Quality instruments not only chart the course but also help us navigate the turbulent waters of the human experience with precision.

Dr. Michael Brown