De Rekenvaardigheden ImpactSchaal (Reken-IS) is opgesteld om de impact van de beperkte rekenvaardigheden van jongvolwassenen in kaart te brengen. De normering is uitgevoerd bij jongvolwassenen in het voortgezet hoger en universitair onderwijs (bachelor en master) in een tijdskader van 2013 tot 2022. De jongvolwassenen hadden een verschillende vooropleiding (zie normgroep).
De Reken-IS kan worden afgenomen door hulpverleners met expertise in de diagnostiek en behandeling van rekenproblemen en dyscalculie. We denken hierbij aan logopedisten, orthopedagogen, psychologen, psychologisch consulenten, psychomotorisch therapeuten …
Voor meer informatie, contacteer ilse.smits@thomasmore.be.
Naast het uitgebreide onderzoek naar de symptomen en oorzaken van rekenmoeilijkheden of dyscalculie bij kinderen gaat er ook steeds meer aandacht naar het onderzoek bij jongvolwassenen. Er is echter nog weinig geschreven over de impact van zwakkere rekenvaardigheden op de studievaardigheden, kansen en het emotioneel en sociaal welbevinden van deze kinderen en jongeren. Wanneer personen met rekenproblemen de ervaringen rond hun beperking koppelen aan een zwakkere positie in het sociaal en economisch functioneren zal dit hun welbevinden beïnvloeden. Dyscalculie of een rekenprobleem in het algemeen heeft ontegensprekelijk een invloed op de studievaardigheden van jongvolwassenen, maar of deze studenten hun beperkingen echt als een handicap ervaren kan van verschillende factoren afhangen.
Download hier het volledige onderzoeksrapport