Ga naar de hoofdinhoud
Portretfoto Carl Boel
Onderzoeker

Carl Boel

Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie

Carl onderzoekt hoe XR effectief kan worden ingezet voor leren en trainen. Centraal staan evidence-informed ontwerp, co-creatie en digitale transformation.

Over Carl

Nieuwe kennis vergaren, nieuwe technologieën uitproberen, nieuwe vaardigheden leren. Hoe leuk is dat! En anderen anderen mee laten genieten van jouw nieuwe inzichten. Nog leuker! Wel dat is precies wat ik elke dag probeer te doen. Op welke manier kunnen we mensen nieuwe kennis en vaardigheden aanleren, gebruikmakend van slimme technologie? Om daar in te slagen, is het essentieel om evidence-informed te werken.

En dat is waar ik me op toe leg in mijn onderzoek: het ontwerpen, ontwikkelen en meten van immersieve leeromgevingen. Dat gebeurt steeds in co-creatie met de eindgebruikers in een visie van human-centered design, gebaseerd op inzichten en designprincipes vanuit de wetenschap en gecombineerd met expertise uit het werkveld. Zo realiseren we een leerervaring die tegemoet komt aan de noden van de opdrachtgever en aangepast is aan de context. De nieuwe leeromgeving testen met gevalideerde instrumenten en op basis daarvan concrete aanbevelingen doen voor implementatie, vormt het slotstuk van het ontwerpproces.

Na 15 jaar leerkracht talen te zijn geweest, maakte ik de overstap naar de vakgroep Onderwijskunde van UGent waar ik nog steeds studenten Pedagogische Wetenschappen mee mag opleiden. In 2016 startte ik met onderwijskundig onderzoek bij Odisee waar ik een MOOC ontwikkelde om startende studenten meer slaagkansen te geven. Tijdens dit project kon ik veel expertise opbouwen rond zelfregulerend leren, die ik nu in vele onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten kan inzetten. In 2018 ontwikkelde ik samen met vele partners de eerst Belgische VR-applicatie voor het onderwijs: VRkeer, een virtual reality serious game om kinderen veilig te leren fietsen in het verkeer. Sindsdien ging de bal aan het rollen en kon ik me volledig toeleggen op leren en trainen in immersieve omgevingen in uiteenlopende projecten voor bedrijven, organisaties, scholen en overheidsinstanties. Zo werkte ik aan projecten rond XR in de logistiek, VR in de bouw, samenwerken in metaverse… Ik kreeg ook de kans om een doctoraatsstudie te wijden aan virtual reality in het secundair onderwijs, wat in 2021 ook leidde tot het XR Actieplan waarbij minister Weyts 6,5 miljoen euro uittrok om virtual reality in te zetten in het onderwijs. Vanuit Thomas More trek ik daar het Lerend Netwerk XR. Mijn ruime expertise mag ik ook regelmatig delen met anderen tijdens conferenties in binnen- en buitenland en als expert voor verschillende opdrachtgevers. Dat doe ik ook vanuit mijn rol als co-chair bij het Education and Training Committee bij XR-Valley, een sectororganisatie rond XR in België.