Innovatief toerisme
De mens heeft de drang om te reizen en te ontdekken. Maar wat maakt plekken het bezoeken waard, en hoe geef je zo’n duurzame ...
Europese universiteiten en hogescholen zetten onvoldoende in op de skills en competenties van studenten rond Big Data, en diens interpretatie en storytelling. Datastoryteller wil deze leemte opvullen door hierover innovatief lesmateriaal te ontwikkelen.
Digitalisatie heeft een positief effect op de arbeidsmarkt, en creëert in realiteit meer jobs dan dat het er wegvaagt. Dit betekent echter niet dat functies hetzelfde takenpakket en dezelfde inhoud zullen blijven behouden (ongeveer 14% van alle functies zal geautomatiseerd worden, terwijl 32% mogelijks ‘aanzienlijke veranderingen’ zullen ondergaan). Ondanks het groeiende belang van digitalisatie en Big Data in de dagdagelijkse realiteit, spelen Europese universiteiten en hogescholen hierop onvoldoende in binnen hun curricula. Datastoryteller vormt daarbij een stimulans voor hoger onderwijs om nieuwe digitale vaardigheden te introduceren zodat studenten, en dus de toekomstige werkkrachten, hier beter op voorbereid zijn.
Datastoryteller vormt in de eerste plaats een strategische samenwerking tussen instellingen voor hoger onderwijs en startups om onderwijs- en leeractiviteiten rond Big Data analyse, interpretatie, en storytelling te innoveren en versterken. Het project pakt de mismatch in vaardigheden aan, waardoor de inzetbaarheid van studenten wordt vergroot en de samenwerking tussen publieke en private sector wordt versterkt. Die samenwerking onderbouwd ook het innoveren en structureren van innovatief lesmateriaal rond Big Data analyse, interpretatie, en storytelling, dat niet alleen inspeelt op theoretische kennis, maar ook op het aanreiken van reële cases om de bedrijfswereld tot in het leslokaal te brengen.
Datastoryteller zal studenten (toekomstige werkkrachten) helpen om zich beter voor te bereiden op toekomstige, door digitalisatie ontwrichte beroepen door innovatief lesmateriaal te ontwikkelen voor Europese universiteiten en hogescholen. Thomas More doet dat vanuit het perspectief van de sectoren cultuur en toerisme en zal dit daarenboven bundelen in een onderzoeksnota.
Kaat De Ridder is onderzoeker toerisme en docent, met een passie voor cultuur en erfgoed en de beleving ervan binnen toeristische ervaringen.
Marco Scholtz is senior onderzoeker in Innovative Tourism. Momenteel focust hij op cultureel erfgoedtoerisme en toeristische toegankelijkheid. Hij is ook docent voor de vakken 'Tourism Research' en 'Tourism Destinations'.