Ga naar de hoofdinhoud

Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwi

Praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten

Deze handleiding is primair ontworpen voor alle docenten in Vlaanderen, ongeacht of ze werkzaam zijn in het kleuter- of lager onderwijs, voltijds of deeltijds secundair onderwijs. Iedereen kan vroeg of laat te maken krijgen met leerlingen die behoefte hebben aan taalondersteuning in de klas.

We hebben er bewust voor gekozen om niet alleen tot taaldocenten te richten. Hoewel taaldocenten natuurlijk de docenten bij uitstek zijn om de taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren, te volgen en te remediƫren, kunnen ook docenten van vakken zoals zaak- of praktijkvakken een ondersteunende rol spelen. We beweren niet dat elke docent een taaldocent moet zijn, maar we benadrukken wel het belang dat elke docent weet hoe hij leerlingen op taalgebied kan ondersteunen.

Deze handleiding heeft ook tot doel directieleden, schoolbesturen, pedagogische begeleidingsdiensten, inspecteurs, nascholingsorganisaties en iedereen die betrokken is bij het vormgeven van een taaltraject op school te informeren. Docenten hoeven en zouden dit niet in hun eentje te doen. Een taaltraject dat door velen wordt gedragen, heeft een aanzienlijk grotere kans van slagen.

Download hier je praktijkgids

Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten
.pdf
Downloaden