Innovatief Living Lab Suriname
Duurzame energie uit innovatieve waterkracht versterkt landbouw, educatie en gezondheidszorg in Suriname met actieve betrokkenheid van lokale gemeenschappen.
Na een goede voorbereiding in de kleuterklas maken kinderen in het eerste leerjaar een enorme sprong in hun ontwikkeling als ze leren lezen. Maar hoe pak je deze fase effectief aan?
In deze nascholing bekijken we:
Hoe sommige kinderen, bijvoorbeeld omdat ze anderstalig zijn, voor een bijkomende uitdaging staan als ze leren lezen.
Hoe het er op aan komt om de didactiek zo vorm te geven dat die zo goed als mogelijk aansluit bij de noden van alle leerlingen.
Wat dat betekent voor de praktijk en hoe je kinderen effectief kan ondersteunen bij het automatiseren van leesvaardigheid, ook als dit moeilijker verloopt.
We vertalen inzichten vanuit onderzoek naar de praktijk en zoeken samen naar puzzelstukken om te bouwen aan een effectieve leesstart. Kortom, een interactieve, inspirerende navorming!
Ivo Frans Bernaerts (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. In zijn onderzoek focust hij o.m. op de ontwikkeling van psychodiagnostisch instrumentarium.
Wendy D'haenens (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Preventie en Empowerment. Ze is een expert in subjectieve en objectieve evaluatie van het gehoor, en ICF (WHO) toepassingen binnen de logopedie en audiologie.
Kurt Eggers is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Hij onderzoekt de rol van temperament, aandacht en executief functioneren bij stotteren en spraakonvloeiendheden.
Astrid Geudens (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij is expert in taal- en leesdidactiek en probeert actief een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en onderwijs.
Noortje Hermans (MSc) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Als Neuro- en Revalidatiepsychologe neemt zij neuropsychologische diagnostische instrumenten onder de loep.
Steven Joris (MSc) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Hij heeft expertise op vlak van diagnostiek, testpsychologie en GGZ-beleid.
Annelies Labaere is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie.
Heleen Leysen (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij heeft expertise op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen.