Code is in 2006 ontstaan vanuit een samenwerking van de opleidingen toegepaste psychologie en logopedie en audiologie. Het centrum heette toen het Multidisciplinair Diagnostisch Centrum voor Leerstoornissen (MDCL). In 2010 is het MDCL omgedoopt tot Code. De activiteiten van het centrum werden stopgezet in 2015.
De eerste wortels van Code ontstonden vanuit een initiatief van de opleidingen toegepaste psychologie en logopedie en audiologie van Lessius Antwerpen. Het centrum kreeg de naam Multidisciplinair Diagnostisch Centrum voor Leerstoornissen (MDCL). Doelstelling was het tegemoetkomen aan een cruciale lacune in het werkveld: een beperkt aanbod aan wetenschappelijk onderbouwde diagnostiek en begeleiding voor jongvolwassenen met een leerstoornis. Zo ontstond een samenwerking met de opleidingen waarbij medewerkers en studenten de kans kregen om in het centrum onderzoeks- en praktijkervaring op te bouwen.
Het centrum kende een gestage groei, een verbreding en verdieping van aanbod en expertise, telkens gericht op noden en lacunes in het werkveld: In 2009 kwam er uitbreiding van het centrum met een pijler gedrags- en ontwikkelingsstoornissen en een pijler taal- en leerstoornissen in een meertalige context. In maart 2010 werd het MDCL omgedoopt tot Code. Het centrum kende vanaf dan een eigen organisatie. De band met de moederopleidingen bleef echter sterk aanwezig. Sinds 2012 varen Lessius en Katholieke Hogeschool Kempen samen onder de vlag Thomas More. Code werd vanaf dat moment het multidisciplinaire expertisecentrum van Thomas More voor ontwikkeling en leren. In 2015 werd de hulpverlening stopgezet en hiermee ook een belangrijk hoofdstuk in het Code-verhaal.
Code was onder meer actief op het vlak van:
Kerndoelstelling van het centrum: wetenschappelijk onderzoek koppelen aan onderwijs en praktijk via vorming, onderwijs, diagnostiek en begeleiding, advies-op-maat en publicaties. Toegankelijkheid stond hierbij centraal. Deze missie wordt nu verder gedragen door de opleidingen toegepaste psychologie en logopedie en audiologie. Zij volgen lopende activiteiten en vragen verder op.
CODE ontwikkelde doorheen de jaren heel wat instrumenten: brochures en diagnostisch materiaal, tot begeleidingsmateriaal en bijdragen aan educatieve uitgaven. Heel wat van deze instrumenten kan je nog terugvinden op deze website, binnen de Test- en Kennishub.
Het kernteam van Code bestond uit logopedisten, psychologen, taalkundigen, onderwijskundigen en psychiaters. Daarnaast was er nauwe samenwerking met andere disciplines (bv. sociaal tolken, ICT-experts, enz.).
Code koppelt wetenschappelijk onderzoek aan onderwijs en praktijk. Dankzij de onderzoeksactiviteiten van onze medewerkers vertalen we actuele wetenschappelijke inzichten in ons aanbod.
Code staat voor samenwerking tussen verschillende disciplines. Zo maken psychologen, logopedisten, orthopedagogen en onderwijskundigen, psychiaters, taalkundigen enz. deel uit van het team en is er nauwe samenwerking met andere disciplines (bv. sociaal ingenieurs).
Code wil een steunpunt zijn voor onderwijs, werkveld en beleid en dit via vorming en consultancy-op-maat, informatieve brochures en educatieve werken, publicaties sociale kaarten …
Code werkt vraaggestuurd en richt het onderzoek en valorisatie op thema's die te weinig aandacht krijgen en maatschappelijk een belangrijke impact hebben.
Code biedt hulp op het vlak van diagnostiek en begeleiding voor zowel kinderen, adolescenten als (jong)volwassenen en werkt hierbij vanuit een totaalprofiel.