Ga naar de hoofdinhoud

CODE - Expertisecentrum voor Ontwikkeling en Leren

Archiefpagina

Code is in 2006 ontstaan vanuit een samenwerking van de opleidingen toegepaste psychologie en logopedie en audiologie. Het centrum heette toen het Multidisciplinair Diagnostisch Centrum voor Leerstoornissen (MDCL). In 2010 is het MDCL omgedoopt tot Code. De activiteiten van het centrum werden stopgezet in 2015.

glitch

Wil je meer weten over onze expertise?

Ontdek hier meer

Geschiedenis van CODE

De eerste wortels van Code ontstonden vanuit een initiatief van de opleidingen toegepaste psychologie en logopedie en audiologie van Lessius Antwerpen. Het centrum kreeg de naam Multidisciplinair Diagnostisch Centrum voor Leerstoornissen (MDCL). Doelstelling was het tegemoetkomen aan een cruciale lacune in het werkveld: een beperkt aanbod aan wetenschappelijk onderbouwde diagnostiek en begeleiding voor jongvolwassenen met een leerstoornis. Zo ontstond een samenwerking met de opleidingen waarbij medewerkers en studenten de kans kregen om in het centrum onderzoeks- en praktijkervaring op te bouwen.

Het centrum kende een gestage groei, een verbreding en verdieping van aanbod en expertise, telkens gericht op noden en lacunes in het werkveld: In 2009 kwam er uitbreiding van het centrum met een pijler gedrags- en ontwikkelingsstoornissen en een pijler taal- en leerstoornissen in een meertalige context. In maart 2010 werd het MDCL omgedoopt tot Code. Het centrum kende vanaf dan een eigen organisatie. De band met de moederopleidingen bleef echter sterk aanwezig. Sinds 2012 varen Lessius en Katholieke Hogeschool Kempen samen onder de vlag Thomas More. Code werd vanaf dat moment het multidisciplinaire expertisecentrum van Thomas More voor ontwikkeling en leren. In 2015 werd de hulpverlening stopgezet en hiermee ook een belangrijk hoofdstuk in het Code-verhaal.

Code was onder meer actief op het vlak van:

  • taalbeleid en meertalig opvoeden
  • het toegankelijk maken van onderwijs voor iedereen
  • taalontwikkeling en ontwikkelingsdysfasie
  • lezen, spellen en dyslexie
  • rekenen en dyscalculie
  • diagnostiek en begeleiding voor kinderen, jongeren en volwassenen met ADHD
  • de overgang naar de arbeidsmarkt voor jongeren met een autismespectrumstoornis

Kerndoelstelling van het centrum: wetenschappelijk onderzoek koppelen aan onderwijs en praktijk via vorming, onderwijs, diagnostiek en begeleiding, advies-op-maat en publicaties. Toegankelijkheid stond hierbij centraal. Deze missie wordt nu verder gedragen door de opleidingen toegepaste psychologie en logopedie en audiologie. Zij volgen lopende activiteiten en vragen verder op.

Ontwikkelde materialen

CODE ontwikkelde doorheen de jaren heel wat instrumenten: brochures en diagnostisch materiaal, tot begeleidingsmateriaal en bijdragen aan educatieve uitgaven. Heel wat van deze instrumenten kan je nog terugvinden op deze website, binnen de Test- en Kennishub.

Het CODE-team

Het kernteam van Code bestond uit logopedisten, psychologen, taalkundigen, onderwijskundigen en psychiaters. Daarnaast was er nauwe samenwerking met andere disciplines (bv. sociaal tolken, ICT-experts, enz.). 

Dit was de missie van CODE

Maximale wisselwerking tussen research en praktijk

Code koppelt wetenschappelijk onderzoek aan onderwijs en praktijk. Dankzij de onderzoeksactiviteiten van onze medewerkers vertalen we actuele wetenschappelijke inzichten in ons aanbod.

Multidisciplinaire en transdisciplinaire expertise 

Code staat voor samenwerking tussen verschillende disciplines. Zo maken psychologen, logopedisten, orthopedagogen en onderwijskundigen, psychiaters, taalkundigen enz. deel uit van het team en is er nauwe samenwerking met andere disciplines (bv. sociaal ingenieurs).

Steunpunt voor onderwijs, werkveld en beleid

Code wil een steunpunt zijn voor onderwijs, werkveld en beleid en dit via vorming en consultancy-op-maat, informatieve brochures en educatieve werken, publicaties sociale kaarten …

Vraaggestuurd werken en inspelen op noden

Code werkt vraaggestuurd en richt het onderzoek en valorisatie op thema's die te weinig aandacht krijgen en maatschappelijk een belangrijke impact hebben.

Hulpverlening vanuit een totaalbenadering

Code biedt hulp op het vlak van diagnostiek en begeleiding voor zowel kinderen, adolescenten als (jong)volwassenen en werkt hierbij vanuit een totaalprofiel.
 

Bronnen

Boeken

Lezen en dyslexie
  • Geudens, A., Baeyens, D., Schraeyen, K., Maetens, K., De Brauwer, J., & Loncke, M. (Red.) (2011). Jongvolwassenen met dyslexie: Diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk. Leuven: Acco. [Code-reeks] Zie ook een recensie van dit boek op de website van Letop.
  • van der Leij, A., Bekebrede, J. I., Geudens, A., Schraeyen, K., Schijf, G. M., Garst, H., Willems, H., Janssens, V., Meersschaert, E. & Schijf, T. (2012). Interactieve Dyslexietest Amsterdam- Antwerpen (IDAA): Handleiding. Uithoorn: Muiswerk Educatief.
ADHD
  • Baeyens, D., Stes, S., Walschaerts, D., & Van Dyck, L. (2014). (Jong)volwassenen met ADHD: Perspectieven op diagnostiek, behandeling en begeleiding vanuit wetenschap en praktijk. Leuven: Acco. [Code-reeks]
  • Baeyens, D., Van Dyck, L., Broothaerts, C., Danckaerts, M., & Kooij, S. (2012) ZVAH: Zelfrapportage Vragenlijst voor Aandachtsproblemen en Hyperactiviteit (16-25 jaar). Leuven: Acco.
  • Solanto, M.V., Stes, S., Baeyens, D., Borms, G., & Van Dyck, L. (2012). Cognitieve gedragstherapie voor volwassenen met ADHD. Leuven: Acco.
ASS
  • Schietecatte, I., Noens, I., Bolckmans, C., Tops, W., & Baeyens, D. (2015). ADAPTI. Vragenlijst naar adaptieve vaardigheden voor jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis 16-25 jaar. Antwerpen: Garant Uitgevers nv.
Taalbeleid
  • Peters, E., & Van Houtven, T. (Red.) (2010). Taalbeleid in het hoger onderwijs: De hype voorbij?. Leuven: Acco. [Code-reeks]

Hoofdstukken in boeken

Meertaligheid
  • Blumenthal, M., Mostaert, C., & Loncke, M. (2013). Taalstoornissen bij meertalige kinderen. In: Bot, H. (red.), Taalbarrières in de zorg. Over tolkenbeleid en tolken met beleid. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.
Lezen en dyslexie
  • Aerts, A., Mostaert, C., Janssens, V., & Meersschaert, E. (2011). Dyslexie in het secundair onderwijs: van diagnose tot begeleiding. Een case study.  In BAZO Lessius Mechelen (Red.), Hoe ver gaat onze zorg? Verslagboek Vijfde Vlaamse Impulsdag voor basis- en secundair onderwijs (pp.197-205). Mechelen: BAZO Lessius Mechelen.
  • Geudens, A. (2006). Phonological awareness and first time late L1 readers. In I. Van de Craats, J. Kurvers, M. Young-Scholten (Eds.), Low-educated second language and literacy acquisition (25-44). Utrecht: LOT.
  • Geudens, A., Aerts, A., Van Kerckhove, E., Meersschaert, E., & De Brauwer, J. (2014). Effectief begeleiden en behandelen van kinderen en jongeren met dyslexie. In: Dyslexie 2.0: Update van het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling. Antwerpen - Apeldoorn: Garant.
  • Geudens, A., De Brauwer, J., & Loncke, M. (2011). Deuren openen voor jongvolwassenen met dyslexie. In A. Geudens, D. Baeyens, K. Schraeyen, K. Maetens, J. De Brauwer, & M. Loncke (Red.), Jongvolwassenen met dyslexie: Diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk. Leuven: Acco. [Code-reeks]
  • Schraeyen, K., Janssens, V., Aerts, A., Maetens, K., Geudens, A., & Meersschaert, E. (2011). Diagnostiek van dyslexie bij adolescenten en jongvolwassenen: een pleidooi voor het totaalprofiel als sleutel tot een individueel aangepast advies. In A. Geudens, D. Baeyens, K. Schraeyen, K. Maetens, J. De Brauwer, & M. Loncke (Red.), Jongvolwassenen met dyslexie: Diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk (81-108),Leuven: Acco. [Code-reeks]
  • van der Leij, A., Bekebrede, J., Schijf, T., Geudens, A., Schraeyen, K., & Schijf, Th. (2011). Achtergronden bij de ontwikkeling en normering van de Interactieve Antwerpen (IDAA). In A. Geudens, D. Baeyens, K. Schraeyen, K. Maetens, J. De Brauwer, & M. Loncke (Red.), Jongvolwassenen met dyslexie: Diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk. Leuven: Acco. [Code-reeks]
ADHD
  • Baeyens, D. (2011). Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit (ADHD) en dyslexie: een reële comorbiditeit? In: A. Geudens, D. Baeyens, K. Schraeyen, K. Maetens., J. De Brauwer, & M. Loncke (Red.), Jongvolwassenen met dyslexie: diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk. Leuven: Acco. [Code-reeks]
  • Baeyens, D., Van Dyck, L., & Danckaerts, M. (2010). ADHD binnen en buiten de onderwijscontext: van symptoomherkenning tot effectieve interventie. In: Handboek Leerlingbegeleiding (HALT) (pp. 1-28). Uitgeverij Plantyn: Antwerpen.
Taalbeleid
  • El Morabit, Z., Van Houtven, T. (2010). Hoe sterk in taalwerk? Taalbegeleiding aan de Lessius Hogeschool. In E. Peters, T. Van Houtven (Red.). Taalbeleid in het hoger onderwijs: de hype voorbij?. Leuven: Acco. [Code-reeks]
  • Peters, E., Van Houtven, T., & El Morabit, Z. (2010). Is meten echt weten? Taalvaardigheid van instromende studenten in het hoger onderwijs in kaart gebracht. In Peters, E., & Van Houtven, T. (Red.), Taalbeleid in het hoger onderwijs: De hype voorbij?. Leuven: Acco. [Code-reeks]
  • Van Houtven, T., Peters, E. (2010). EHBOO: Eerste Hulp Bij de Ontwikkeling van Ondersteuningsmateriaal. In E. Peters, T. Van Houtven (Red.). Taalbeleid in het hoger onderwijs: de hype voorbij?. Leuven: Acco. [Code-reeks]

Artikels in (vak)tijdschriften

Meertaligheid
  • De Kerf, L., & Mostaert, C. (2014). Intelligentieonderzoek anders bekeken: een toepassing bij meertalige kinderen. Signaal, 89 (4), 4-21.
  • Schraeyen, K., Mostaert, C., & De Kerf, L. (2013). Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen: een onderbouwd protocol. Logopedie, 4, 67-73.
  • Mostaert, C., De Kerf, E., Vandewalle, E., & Schraeyen, K. (2013). Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen: een case-study. Logopedie, 4, 73-84.
  • Mostaert, C., De Smedt, H., & Roeyers, H. (2012). Diagnostiek van taalstoornissen bij meertalige kinderen. Signaal, 79 (2), 4-11.
  • Mostaert, C., Vandewalle, E., Leysen, J., De Keersmaecker S., & Geudens, A. (2013). Leesproblemen opsporen bij volwassen tweedetaalverwervers. Gebruik van de Drie-Minuten-Toets als signaleringsinstrument. Les, 182(31), 18-20.
  • Vandewalle, E., Mostaert, C., Liekens, E., Schraeyen, K., & Geudens, A. (2013). Thuistaal op school: het mediadebat kritisch bekeken. Signaal, 82(22), 53-58.
Ontwikkelingsdysfasie
  • Vandewalle, E., Boets, B., Ghesquière, P., & Zink, I. (2014). Fonologische ontwikkeling bij kinderen met ontwikkelingsdysfasie: een longitudinale studie. Signaal: Significant voor de professionele hulpverlener, 23(86), 32-59.
Lezen en dyslexie
  • Aerts, A., De Brauwer, J., Meersschaert, E., Janssens, V., Geudens, A. (2014). Verantwoord handelen in de diagnostiek en begeleiding van dyslexie en dyscalculie: Een verkennend beeld van de situatie in Vlaanderen. Signaal: Significant voor de professionele hulpverlener, 88, 4-31.
  • Aerts, A., Mostaert, C., Meersschaert, E., Janssens, V., Loncke, M., Geudens, A. (2011). Dyslexie in het secundair onderwijs: van diagnose tot begeleiding. Een case study. In S. Yserbyt (Eds.), Hoe ver gaat onze zorg? Verslagboek vijfde Vlaamse impulsdag voor basis-en secundair onderwijs Retrieved from http://mechelen.lessius.eu/impulsdag (pp. 197-205). Mechelen: BAZO Lessius Mechelen.
  • De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Loncke, M., & Geudens, A. (2013). De impact van dyslexie bij jongeren: Ervaringen van jongeren, ouders, studiebegeleiders en hulpverleners. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en Klinische Kinderpsychologie.
  • Geudens, A. (2006). Phonological awareness and first time late L1 readers. In I. Van de Craats, J. Kurvers, & M. Young-Scholten (Eds.), Low-Educated Second Language and Literacy acquisition (pp. 25-45). Utrecht: LOT. 
  • Van den Broeck, W., Geudens, A., Van den Bos, K. (2010). The nonword-reading deficit of disabled readers: a developmental interpretation. Developmental Psychology, 46, 3, 717-734.
  • Van den Broeck, W., & Geudens, A. (2012). Old and new ways to study characteristics of reading disabilty: The case of the nonword-reading deficit. Cognitive Psychology, 65, 414-456. 
  • Van Kerckhove, E., De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Loncke, M., Geudens, A. (2013). Wat werkt (niet) in de ondersteuning en begeleiding van jongvolwassenen met dyslexie. In Van Kerckhove, E. (Ed.), Wat werkt (niet) in de ondersteuning en begeleiding van jongvolwassenen met dyslexie.: Vol. 27 (1). Conferentie Onderwijs Nederlands. Hogeschool Utrecht, Nederland, 29-30 November 2013 (pp. 290-296). Gent: Academia Press.
Rekenen en dyscalculie
  • De Brauwer, J., Fias, W. (2011). The representation of multiplication and division facts in memory: evidence for cross-operation transfer without mediation. Experimental Psychology.
  • Desmet, C., Imbo, I., De Brauwer, J., Brass, M., Fias, W., & Notebaert, W. (2012). Error adaptation in mental arithmetic. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 65, 1059-1067.
  • Imbo, I., De Brauwer, J., Fias, W., & Gevers, W. (2012). The development of the SNARC-effect: evidence for early verbal coding. Journal of Experimental Child Psychology, 111, 671-680.
ADHD
  • Desoete, A., Stock, P., Schepens, A., Baeyens, D., Roeyers, H., (2009). Prenumerical predictors of numerical facility and artithmetical reasoning growth. Journal of Psychoeducational Assessment 27, 37-51.
  • Baeyens, D., Lierman, A., Roeyers, H., Hoebeke, P., Vande Walle, J. (2009). Frequency and predictors of adherence in children with nocturnal enuresis. Journal of Pediatric Urology.
  • Baeyens, D., Lierman, A., Roeyers, H., Hoebeke, P., Vande Walle, J. (2009). Adherence in children with nocturnal enuresis. Journal of Paediatric Urology 5, 105-109.
  • Baeyens, D. (2009). Wegwijs in de Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit. Logopedie. 22, 28-39.
  • Baeyens, D., Roeyers, H., Vande Walle, J., (2009). De relatie tussen Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit (ADHD) en plasproblemen bij kinderen: een prevalentie-onderzoek met 2 jaar follow-up, Signaal 68, 4-16.
  • Baeyens, D., Danckaerts, M., Stes, S., van der Oord, S., Lemiere, J., Van Den Broeck, N., Schepens, A., Desoete, A., Roeyers, H., Warreyn, P., & Wiersema, R. (2012). Weerwoord “Opvoeden vanuit de apothekerskast? Kanttekening bij het psychiatriseren van kinderen”, Signaal, 40, 37-50.
  • Van den Wyngaert, E., Baeyens, D., Van Dyck, L., & De Keyzer, W. (2011). Effectiviteit van inname van omega-3-vetzuren in de behandeling van ADHD: een literatuuronderzoek. Signaal, 74, 4-18.
Taaldidactiek

Rapporten

  • Baeyens, D. (2011). Evaluatie van het protocol ADHD, Fase 0 en 1 voor Prodia.
  • Mostaert, C., Vandewalle, E., & Schraeyen, K. (2012). Wetenschappelijke validering diagnostische protocollen spraak- en taaldiagnostiek Prodia.

Eigen symposia en congressen

  • Tweedaags congres: Intelligentie in nieuwe banen! Het CHC-model onder de loep i.s.m. PDC op 5 en 6 februari 2015.
  • Tweedaags symposium: Blik op onbeperkt! Jongvolwassenen voorbij hun functiebeperking op 6 en 7 februari 2014.
  • Symposium: Meertalig, minder talig? i.s.m. Sig vzw op 7 februari 2014.
  • Symposium: Krachten verbinden in zorg op 31 mei 2012.
  • Tweedaags symposium: Aandacht, aandacht... voor jong en oud(er)! op 9 en 10 februari 2012.
  • Symposium: De hype voorbij? Taalbeleid in het hoger onderwijs op 25 mei 2010.
  • Symposium: Dyslexie bij kinderen en jongvolwassenen: van diagnostiek naar begeleiding op 5 maart 2010.
  • Symposium: Dyslexie bij adolescenten en jongvolwassenen: de wetenschap over diagnose en begeleiding op 23 november 2007.

Studiedagen

  • Code organiseerde elk jaar een ruim vormingsaanbod voor professionelen (hulpverleners, onderwijs).

Bijdragen aan congressen

Meertaligheid
  • De Kerf, L., & Mostaert, C. (2015). Intelligentieonderzoek bij meertaligen. Workshop presented at Congres Intelligentie in nieuwe banen! Het CHC-model onder de loep, Antwerpen, België, 6 februari 2015.
  • Liekens, E., Vandewalle, E., Mostaert, C., Loncke, M., & Geudens, A. (2013). Meertalig opvoeden - begeleiding voor ouders. Poster presented at VVL-congres, Berchem, België, 15 maart 2013.
  • Mostaert, C. (2015). Een taal onderzoeken die je zelf niet spreekt? Workshop presented at UME-SMO conference, Gent, België, 4 maart 2015.
  • Mostaert, C. (2015). Meertalige kinderen met lees- en spellingproblemen: hoe voorkom je misdiagnoses? Paper presented at Nationale Dyslexie Conferentie, Ede, Nederland, 8 april 2015.
  • Mostaert, C., Liekens, E., & Vandewalle, E. (2013). Diagnostische procedure voor het vaststellen van dyslexie bij meertaligen. Paper presented at VVL-congres, Berchem, België, 15 maart 2013. 
  • Mostaert, C., Vandewalle, E., Grootjans, N., Leysen, J., De Keersmaecker, S., & Geudens, A. (2012). Detection of literacy problems in adult second language learners of Dutch. Paper presented at European CPLOL congress, Den Haag, Nederland, 25 mei 2012.
  • Mostaert, C., Vandewalle, E., Najman, S., & Grunnfeld, E. (2015). De waarde van ouderbevraging over moedertaalverwerving in taaldiagnostiek bij meertalige kinderen. Paper presented at VVL-congres, Gent, België, 20 maart 2015.
  • Schraeyen, K. (2009). Lexical development in dutch-turkish sequential bilingual children. Paper presented at International Symposium on Communication Disorders in Multilingual Populations, Agros, Cyprus, 6-8 November 2009.
  • Schraeyen, K. (2009). The use of spontaneous language samples in bilingual children: an alternative for a standardized assessment tool?. Paper presented at International Symposium on Communication Disorders in Multilingual Populations, Agros, Cyprus, 6-8 November 2009.
  • Schraeyen, K. (2009). De Roma-kleuter in de klas begrijpt mij niet: wat nu?. Een sessie rond omgaan met taal bij Romakleuters. Paper presented at ForumROMAnum, Sint-Niklaas, België, 17 november 2009.
  • Vandewalle, E. (2013). Taalontwikkeling van het meertalige kind. Presentatie op de Inspiratiedag Stad Antwerpen, BAOBAB vzw, Antwerpen, België, 24 september 2013.
  • Vandewalle, E. (2014). Meertaligheid, een troef in de klas!. Presentatie op de VELOV-conferentie, Thomas More Mechelen, België, 26 maart 2014.
  • Vandewalle, E. (2015). Talensensibilisering bij kleuters. Presentatie op de VELOV-conferentie, Hasselt, België, 26 februari 2015.
  • Vandewalle, E., Leysen, H., & Mostaert, C. (2014). Taalanalyse in een vreemde taal: hoe pak je dat aan?. Presentatie op Symposium ‘Meertalig, minder talig?’, Code, Thomas More Antwerpen, België, 7 februari 2014.
  • Vandewalle, E., Liekens, E., Huybens, L., Delcourte, J., Leysen, H., & Van Kerckhove, E. (2015). Hoe omgaan met meertaligheid in de kleuterklas?. Presentatie op de Impulsdag ‘Hoever gaat onze zorg?’ met publicatie van artikel in symposiumboek, Thomas More Mechelen, België, 11 maart 2015.
Lezen, spellen en dyslexie
  • Aerts, A., Meersschaert, E., Van Kerckhove, E., De Brauwer, J., Geudens, A. (2013). Wijzer op weg: Begeleidingsprogramma voor jongvolwassenen met leerproblemen. Mag het iets meer zijn? 9e Vlaams Congres Kinder- en Jeugdpsychiatrie en Psychotherapie. Vlaams Congres Kinder- en Jeugdpsychiatrie en Psychotherpie. Antwerpen, 19-20 september 2013, 58-59.
  • Aerts, A., Mostaert, C. (2010). De meerwaarde van een totaalprofiel in de handelingsgerichte diagnostiek. Paper presented at Eureka symposium: Van mankement tot talent, Eureka Onderwijs, Kessel-Lo, België, 8 oktober 2010.
  • Aerts, A. & Mostaert, C. (2012). Zorg-op-maat voor de dyslectische leerling vanuit een multidisciplinaire benadering. Lezing op het symposium 'Krachten verbinden in Zorg - De leraar in dialoog met andere professionals... een meerwaarde', Mechelen, 31 mei.
  • Baeyens, D. (2009). Dyslexia in young adults: theoretical, statistical and methodological challenges for evidence-based diagnostics and treatment. Paper presented at Belgian Association for Psychological Sciences, Brussels, Belgium, 3 June 2009.
  • Baeyens, D., Aerts, A., Janssens, V., Smits, I., Schraeyen, K., Geudens, A. (2009). Diagnostics of dyslexia in young adults: a validation study of the Interactive Dyslexia Test Amsterdam – Antwerp (IDAA). Paper presented at European Conference on Psychological Assessment, University of Ghent, Belgium, 16-19 September 2009.
  • Baeyens, D., Meersschaert, E., Aerts, A., Janssens, V., Smits, I., Schraeyen, K., Geudens, A. (2009). Interactieve Dyslexietest Amsterdam-Antwerpen (IDAA): diagnose van dyslexie bij 16+ als aangrijpingspunt voorbegeleiding binnen een schools kader. Paper presented at Onderwijsresearchdagen, KULeuven, België, 27-29 mei 2009.
  • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., Geudens, A., & Schraeyen, K. (2008). IDAA-mbo: Screeningsinstrument voor dyslexie in het middelbaar beroepsonderwijs. Paper presented at the 'Protocol mbo-resonansgroep'-meeting, Den Bosch, The Netherlands (23-9-2008).
  • Berckmoes, C., Geudens, A., Janssens, V., Schraeyen, K., Bekebrede, J. (2007). Ontwikkeling en normering van een diagnostisch instrumentarium voor dyslexie bij jongvolwassenen. Paper presented at Lessius symposium: dyslexie bij adolescenten en jongvolwassenen: de wetenschap over diagnose en begeleiding, Antwerpen, België.
  • De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Loncke, M., Geudens, A. (2011). Ondersteuning van jongvolwassenen met dyslexie: werkzame en niet-werkzame aspecten van interventie en ondersteuning volgens jongvolwassenen met dyslexie, ouders, hulpverleners en studiebegeleiders. Paper presented at Congres van de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten, Elewijt Center, België, 9 december 2011.
  • De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Loncke, M. & Geudens, A. (2012). Evidence-based diagnostics and therapy of dyslexia and dyscalculia: Exploring the situation in Flanders. Poster presented at the European CPLOL Congress 2012, The Hague, Holland, May 25-26, 2012.
  • De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Loncke, M. & Geudens, A. (2012). Support of young adults with dyslexia: what is effective according to young adults, parents, tutors, and therapists? Paper presented at the 1st joint meeting of BAPS-SEPEX, Liège, May 10-11, 2012.
  • De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Loncke, M., Geudens, A. (2011). Support of young adults with dyslexia: what is (in)effective support according to the young adult, their parent(s), tutor and therapist? Paper presented at Jaarlijkse meeting van de Belgian Association for Psychological Sciences (BAPS), Universiteit Gent, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, 27 mei 2011. 
  • De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Van Kerckhove, E., & Geudens, A. (2013). Effective support and coaching of young adults with dyslexia: Results of a qualitative and quantitative study. Paper presented at the 4th All-European Dyslexia Conference of the European Dyslexia Association, Växjö, Sweden, 20-22 september 2013.
  • De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Van Kerckhove, E., Loncke, M., Geudens, A. (2013). Wat werkt (niet) in de ondersteuning en begeleiding van jongvolwassenen met dyslexie? Resultaten van een kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Congres Vlaamse Vereniging voor Logopedisten. Berchem, België, 15 March 2013.
  • De Kerf, L. (2015). De meerwaarde van het CHC-model bij diagnostiek van dyslexie. Paper presented at VVL-congres, , Gent, België, 20 maart 2015.
  • Geudens, A. (2007). De ontwikkeling van fonologische gevoeligheid in relatie tot het aanvankelijk leesproces: De (ir)relevantie van onset-rime constituenten en andere controverses, Universiteit van Amsterdam UVA, Afdeling Pedagogiek en Onderwijskunde, Nederland, januari.
  • Geudens, A. (2009). Betrouwbare diagnostiek van dyslexie bij 16+: knelpunten en nieuwe perspectieven. Paper presented at Najaarscongres Logopedie: van onderzoek naar verantwoord (be)handelen. Katholieke Universiteit Leuven. Leuven, België, 17 september 2009.
  • Geudens, A. (2009, april). A holistic approach to the assessment of dyslexia. International Study Conference, Lessius Hogeschool, Antwerpen, België.
  • Geudens, A. (2011). Nieuwe inzichten voor aanvankelijk leesonderwijs. Verwendag Veilig leren lezen, Brugge, Sint-Jan.
  • Geudens, A. (2014). Als leren lezen niet vanzelfsprekend is: de rol van woordspecifieke kennis in didactiek en interventie. Paper presented at Conferentie nieuwe wetenschappelijke inzichten in dyslexie, Vrije Universiteit Brussel, Brussel, 5 juni 2014.
  • Geudens, A. (2014). Leren lezen, meer dan je denkt I. Paper presented at Conferentie ‘Aanvankelijk leren in groep 3. ’Taal-leesonderwijs in groep 3: een vak apart!, Onderwijs maak je samen, Deurne, Nederland, november 2015.
  • Geudens, A. (2015). Leren lezen, meer dan je denkt II. Paper presented at Conferentie ‘Aanvankelijk leren in groep 3. ’Taal-leesonderwijs in groep 3: een vak apart!, Onderwijs maak je samen, Oisterwijk, Nederland, april 2015.
  • Geudens, A., Van der Leij, A. (2009). Interactieve Dyslexietest Amsterdam Antwerpen IDAA. Paper presented at VLHORA-studiedag: De rol van de hogescholen inzake innovatie en valorisatie, Brussel, België, 11 november 2009.
  • Geudens, A., Berckmoes, C., Janssens, V., Schraeyen, K. (2007). Dyslexie bij jongvolwassenen: knelpunten in het werkveld: introductie bij het symposium. Paper presented at Lessius symposium: dyslexie bij adolescenten en jongvolwassenen: de wetenschap over diagnose en begeleiding, Antwerpen, België, november.
  • Geudens, A., De Brauwer, J., Van Kerckhove, E., Meersschaert, E., Aerts, A., & Loncke, M. (2012). Begeleiding bij adolescenten en 16+ met dyslexie. Paper gepresenteerd op de Interacademiale Leerstoornissen, Universiteit Groningen, 30 oktober 2012.
  • Geudens, A., Schraeyen, K., Sandra, D. (2010). The nature of phonological representations in dyslexia: an in-depth analysis of segmental nonword repetition errors. Paper presented at Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading (SSSR), Seminaris Campus Hotel Berlin, Germany, 7-10 July 2010.
  • Geudens, A., Sandra, D., De Smet, F., Nation, K., & Martensen, H. (2006). The onset-rime structure in spoken language development: A comparison between English- and Dutch-speaking children. Paper presented at the Latsis Colloquium of the University of Geneva. Early Language Development and Disorders, University of Geneva, Switzerland, January.
  • Geudens, A., Sandra, D., & Nation, K. (2006). Rhymes, onsets and rimes and children’s reliance on phonological constituents: A comparison between English- and Dutch-speaking children’s recall errors. Paper presented at the 13th Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Vancouver, Canada, July.
  • Janssens, V., Baeyens, D., Aerts, A., Meersschaert, E., Smits, I., Geudens, A. (2009). Holistisch kader van diagnostiek van leerstoornissen bij jongvolwassenen. Paper presented at Congres Leerstoornissen door de Stichting Leerproblemen Vlaanderen, Heusden-Zolder, België, 22 april 2009.
  • Loncke, M., Geudens, A., & Sandra, D. (2006). Rea-ding or Read-ing? What is the best method to help children learning to read multisyllabic words? Paper presented at the 13th Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Vancouver, Canada, July.
  • Meersschaert, E., Maetens, K., Schraeyen, K., Baeyens, D., Geudens, A. (2009). De integratie van de IDAA in de handelingsgerichte diagnostiek van dyslexie bij 16+. Paper presented at Vlaamse Vereniging voor Logopedisten Congres, Antwerpen, België, 11 december 2009.
  • Meersschaert, E., Aerts, A., Janssens, V., Mostaert, C., Geudens, A. (2010). Diagnostiek van dyslexie bij jongvolwassenen: pleidooi voor een totaalprofiel: casuïstiek. Paper presented at Code Symposium: Dyslexie bij Kinderen en Jongvolwassenen: van Diagnostiek naar Begeleiding, Lessius Antwerpen, België, 5 maart 2010.
  • Meersschaert, E., Aerts, A., Mostaert, C., Schrauwen, D., De Brauwer, J., Loncke, M., Geudens, A. (2011). De meerwaarde van een totaalprofiel in de handelingsgerichte diagnostiek van dyslexie bij kinderen en jongvolwassenen. Paper presented at TOL-Congres, Concertgebouw Brugge, België, 30 september 2011.
  • Meersschaert, E., & Mostaert, C. (2010). De diagnostische cyclus bij jongvolwassenen: pleidooi voor een totaalprofiel. Paper presented at VVL-congres, Elewijtcenter, België, 10 december 2010.
  • Mostaert, C., Laridaen, C., Schraeyen, K., Smits, I., Peters, E., Van Houtven, T., & Geudens, A. (2010). Pilootnormering van het Code-dictee: screeningsinstrument voor geautomatiseerd spellen bij jongvolwassenen. Poster presented at VVL-congres, Elewijtcenter, België, 10 december 2010.
  • Schraeyen, K., Geudens, A. (2009). Dyslexia in young adults : the need for a holistic approach. Paper presented at BAPS-meeting, Brussels, Belgium, 3 June 2009.
  • Schraeyen, K., Geudens, A., Sandra, D. (2010). Phonological representations in dyslexia: an in-depth study of nonword repetition errors. Paper presented at ASHA Conference, Independence Mall (Philadelphia), USA, 18-20 November 2010.
  • Schraeyen, K., Geudens, A., Janssens, V., Meerschaert, E., & Bekebrede, J. (2008). Onderbouwde diagnostiek van dyslexie bij 16+ met de Interactieve Dyslexietest Amsterdam-Antwerpen. Poster presented at State of the Art in de logopedie en audiologie, Antwerpen, Lessius.
  • Schraeyen, K., Janssens, V., Aerts, A., Meersschaert, E., Baeyens, D., Geudens, A. (2009). Diagnose van dyslexie bij jongvolwassenen: validiteitsonderzoek van de Interactieve Dyslexietest Amsterdam-Antwerpen (IDAA). Paper presented at Vlaams Congres Kinder- en Jeugdpsychiatrie en –Psychotherapie, Universiteit Gent, België, 11-12 september 2009.
  • Schraeyen, K., Geudens, A., Janssens, V., Meerschaert, E., & Bekebrede, J. (2008). Onderbouwde diagnostiek van dyslexie bij 16+ met de Interactieve Dyslexietest Amsterdam-Antwerpen. Poster presented at Vlaamse Vereniging voor Logopedie congres, Antwerpen.
  • Smits, I., Aerts, A. (2009). Studeren met dyslexie/dyscalculie in het lager, secundair en hoger onderwijs. Paper presented at MCDL: Post Hogeschool Vorming, Lessius Antwerpen, België, 29 oktober 2009.
  • Vanderswalmen, R., Desoete, A., Pieters, S., De Weerdt, F., Baeyens, D., Van Vreckem, C., Van Waelvelde, H. (2009). Leerstoornissen+: feit of fabel? Comorbiditeit bij leerstoornissen. Paper presented at Vlaamse Vereniging voor Logopedisten Congres, Antwerpen, België, 11 december 2009.
  • Van Kerckhove, E., De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Loncke, M., Geudens, A. (2013). Deuren openen voor jongvolwassenen met dyslexie: een wetenschappelijk onderbouwd coachingprogramma. Nationale Dyslexie Conferentie. Cinemec, Ede, Nederland, 3 April 2013.
  • Van Kerckhove, E., De Brauwer, J., Meersschaert, E., Aerts, A., Tops, W., Geudens, A. (2014). Wijzer op weg: studeren & dyslexie. Een effectief begeleidingsprogramma voor studenten. Presentatie op de Nationale Dyslexie Conferentie, Congrescentrum CineMec, Nederland, 29 januari 2014.
Rekenen en dyscalculie
  • De Brauwer, J., Imbo, I. (2012). Number transcoding in young adults with dyscalculia: An exploratory study. Paper presented at the 1st joint meeting of BAPS-SEPEX, Liège, May 10-11, 2012.
  • De Brauwer, J., Smits, I., Meersschaert, E., & De Smedt, B. (2013). Dyscalculia in Young adulthood: The Arithmetical skills profile as a starting point for support. Poster presented at vijfde Expertmeeting on Mathematical Thinking and Learning, Luxemburg, 1 maart 2013.
  • De Brauwer, J., Smits, I., & Meersschaert, E. (2012). Dyscalculia in young adulthood: The Arithmetical Skills Profile as a starting point for support. Poster presented at vierde Expertmeeting on Mathematical Thinking and Learning, KU Leuven, 10 februari 2012.
  • Smits, I., Meersschaert, E., & De Brauwer, J. (2011). Dyscalculia in young adulthood: A diagnostic tool as the starting point for support. Poster presented at derde Expertmeeting voor Rekenonderzoekers van de Benelux, Universiteit Gent, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, 11 februari 2011.
ADHD
  • Baeyens, D. (2012). De Vlaamse consensusrichtlijn voor diagnostiek van ADHD bij volwassenen. Symposium: “Aandacht, aandacht, ... voor jong en oud(er): Tweedaags ADHD-symposium”, Code Lessius, Antwerpen, Belgium, February 9-10.
  • Baeyens, D. & Noens, I. (2011). Autism in young adulthood: transition from eduation to occupation. Expert meeting Delacroix Stichting, KULeuven.
  • Baeyens, D. & Van Dyck, L. (2011). Supporting students with ADHD: Indications for and effectiveness of teaching and exam accomodations. LINK AHEAD, Antwerp.
  • Baeyens, D., Van Dyck, L., & Danckaerts, M. (2011). Validity of the DSM-IV factor structure of ADHD in young adults. In: Book of Abstracts ADHD congress: 3rd International ADHD Congress, Berlin, Germany, May 26-29.
  • Baeyens, D., Van Dyck, L., & Danckaerts, M. (2012). Parent-young adult informant agreement in ADHD and its association with quality of life. 2nd International Eunethydis Meeting, Barcelona, Spain, p.242.
  • Baeyens, D., Van Dyck, L., Janssens, V., Aerts, A. (2010). De ontwikkeling van een sociale kaart voor ADHD in de adolescentie en de (jong)volwassenheid. Paper presented at Vlaams Geestelijk Gezondheidscongres, Vlaamse Vereniging voor Geestelijke Gezondheid (Gent), België, 14 september 2010.
  • Demurie, E., Roeyers, H., Baeyens, D., Wiersema, R.J., & Sonuga-Barke, E. (2012). Reward processing in children and adolescents with autism spectrum disorders and children and adolescent with ADHD. 2012 International Meeting for Autism Research, Toronto, Canada, May 17-19, p.579.
  • Segers, E., Beckers, T., Geurts, H., Claes, L., Baeyens, D., Danckaerts, M., & van der Oord, S. (2012). The influence of reinforcement and executive functions on response acquisition and extinction. 2nd International Eunethydis Meeting, Barcelona, Spain, p.242.
  • Segers, E., Beckers, T., Geurts, H., Claes, L., Baeyens, D., Danckaerts, M., & Van der Oord, S. (2012). De rol van beloning en executieve functies bij het aan- en afleren van gedrag. Symposium ZitStil, Antwerpen, Belgium, November, 9.
  • Segers, E., Beckers, T., Geurts, H., Claes, L., Baeyens, D., Danckaerts, M., & Van der Oord, S. (2012). De rol van beloning en executieve functies bij het aan- en afleren van gedrag. Presentatie najaarscongres Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie, Veldhoven, Nederland.
  • Stes, S. & Vandepoel, K. (2012). Een psychiatrische en psychodiagnostische kijk op diagnostiek van ADHD bij volwassenen. Symposium: “Aandacht, aandacht, ... voor jong en oud(er): Tweedaags ADHD-symposium”, Code Lessius, Antwerpen, Belgium, February 9-10, p. 10.
  • Stes, S. (2012). Naar een (specifiek) zorgmodel voor volwassenen met ADHD? Symposium: “Aandacht, aandacht, ... voor jong en oud(er): Tweedaags ADHD-symposium”, Code Lessius, Antwerpen, Belgium, February 9-10, p. 12.
  • Stes, S. (2012). Anti-ADHDeva. Over pillen voor volwassenen met ADHD. Symposium: “Aandacht, aandacht, ... voor jong en oud(er): Tweedaags ADHD-symposium”, Code Lessius, Antwerpen, Belgium, February 9-10, p. 13.
  • Van der Oord, S., Baeyens, D., & Van Dyck, L. (2012). Een individueel cognitief-gedragstherapeutisch planningsprogramma voor studenten met ADHD. Symposium ZitStil, Antwerpen, Belgium, November, 9.
  • Van der Oord, S., & Baeyens, D. (2011). Behandeling van planningsvaardigheden bij (jongvolwassen) studenten met ADHD. Vlaams Congres Kinder- en Jeugdpsychiatrie en -psychotherapie. KULeuven.
  • Vanderswalmen, R., Baeyens, D., Desoete, A., Pieters, S., Van Waelvelde, H. Comorbiditeit van leerstoornissen en ADHD. Paper presented at Onderwijsresearchdagen, Leuven, België, 27-29 May 2009.
  • Van Dyck, L. (2012). Sterke-zwakteanalyse in de diagnostiek van ADHD. Symposium: “Aandacht, aandacht, ... voor jong en oud(er): Tweedaags ADHD-symposium”, Code Lessius, Antwerpen, Belgium, February 9-10, p.8.
  • Van Dyck, L. (2012). De Sociale Kaart ADHD. Presentatie studiedag Vlaamse Verening voor Gedragstherapeuten. Gent, Belgium, December, 7.
  • Van Dyck, L., & Baeyens, D. (2011). Supporting students with ADHD: Indications for and effectiveness of teaching and exam facilities. Belgian Association of Psychological Sciences meeting, Ghent (B), Mei 27.
  • Van Dyck, L., & Baeyens, D. (2011). Het cognitief vaardigheidsprofiel bij adolescenten met ADHD. Vlaams Congres Kinder- en Jeugdpsychiatrie en -psychotherapie. KULeuven.

Code in de media

Algemeen
Meertaligheid
Dyslexie
ADHD
  • Baeyens, D., van der Oord, S., Segers, E., Danckaerts, M., Lemiere, J., Van Broeck, N., Stes, S., & Van Liefferinge, D. (2012). ADHD is geen modetrend. Klasse, Vol. 229, november 2012.
  • Danckaerts, M., Baeyens, D., Lemiere,, J., Segers, E., Stes, S., Van Broeck, N., van der Oord, S., Van Liefferinge, D. (2012). ADHD. Knack, 42ste jaargang, nummer 37, 12-18 september.
  • Van Dyck, L. (2013). Niet meer mensen met ADHD dan 30 jaar geleden [interview]. Wablieft, 10 april 2013. 
Taalontwikkeling
Taaldidactiek