Dat we ook het komend academiejaar heel wat onderzoek zullen verrichten rond uiteenlopende topics die te maken hebben met het brede domein van assessment, dat mag wel blijken! Vanuit de opleiding Toegepaste Psychologie zullen heel wat studenten gemobiliseerd worden om hun bachelorproefonderzoeken vorm te geven rond assessment-gerelateerde topics. Hieronder vind je een oplijsting van waar ze zich het komende jaar mee zullen bezighouden!
Na het oplopen van hersenletsel wordt aan de hand van neuropsychologisch onderzoek de grootte van de cognitieve achteruitgang in kaart gebracht. Vooraleer cognitieve veranderingen ten gevolge van hersenletsel kunnen worden geobjectiveerd, dient het premorbide niveau van functioneren te worden geschat. Dit premorbide niveau is de cognitieve capaciteit die voor het oplopen van het hersenletsel aanwezig was. Binnen neurologische afdelingen, revalidatiecentra en diagnostische diensten wordt steeds vertrokken vanuit de schatting van premorbide functioneren van de cliënt. Hoe kunnen we dit premorbide functioneren bepalen? En kunnen broers en zussen daarbij een belangrijke rol spelen?
Contactpersoon: noortje.hermans@thomasmore.be
Thomas More wil actief inzetten op meer studiesucces bij haar studenten. Daarom loopt er momenteel het ASI-onderzoeksproject in de hogeschool. Het ASI-onderzoeksteam ontwikkelde een aanvangsscreeningsinstrument (ASI), een zelfrapportagevragenlijst met 9 verschillende schalen: (1) Studiekeuzeproces: binding; (2) Effectieve leerstrategieën: gespreid studeren ; (3) Zelfregulatie: volharding ; (4) Studiemotivatie ; (5) Academische zelfeffectiviteit ; (6) Sociale zelfeffectiviteit ; (7) Welbevinden ; (8) Faalangst en (9) Uitstelgedrag. Nu wil het onderzoeksteam een assessmenttool ontwikkelen dat aansluit op dit screeningsinstrument. Deze tool zorgt voor het effciënt inzetten van een aanvullend assesment om zo de juiste ondersteuning aan studenten op Thomas More te kunnen aanbieden. We werken zo samen aan meer studiesucces en jij kan hierin een belangrijke bijdrage leveren!
Contactpersoon: ivo.bernaerts@thomasmore.be
Is het een fabeltje, of bevat deze vraag toch een grond van waarheid? Zijn er geslachtsverschillen meetbaar wanneer het gaat over intelligentie? Zien we een verschil in algemene cognitieve vaardigheid? Of zijn er misschien subtiele verschillen op te merken in specifieke cognitieve vaardigheden? In deze bachelorproef neem je intelligentietests af bij enkele mannen (jongens) en vrouwen (meisjes) en vergelijk je de resultaten!
Contactpersoon: katrijn.vanparijs@thomasmore.be
De COVAT 9 1/2-20 is een intelligentietest die naast leeftijdsnormen ook klasnormen bevat. Met de herstructurering van het secundair onderwijs (doorstroomfinaliteit, dubbele finaliteit en arbeidsmarktfinaliteit) vragen de auteurs van de COVAT 9 1/2-20 zich af of de bestaande klasnormen nog steeds bruikbaar zijn om leerlingen te adviseren bij hun studiekeuze. In deze bachelorproef neem je intelligentietests af bij jongeren (in groep).
Contactpersoon: katrijn.vanparijs@thomasmore.be
Als je ergens interesse in hebt, ben je er dan ook beter in? Of vind je iets net interessant omdat je er goed in bent? In deze bachelorproef neem je interessevragenlijsten (zoals I-like) en cognitieve vaardigheidstests (zoals de COVAT 9 1/2-20) af bij kinderen en jongeren en onderzoek je of er verbanden zijn tussen intelligentie en interesse.
Contactpersoon: katrijn.vanparijs@thomasmore.be
Veel kinderen hebben het moeilijk de laatste tijd. Professionals hebben het echter steeds lastiger om degelijke instrumenten te vinden om het emotioneel functioneren van onze kinderen in kaart te brengen. Met deze bachelorproef werk je mee aan een Vlaamse normering voor verschillende instrumenten, waaronder de CDI-2, SDQ en ERSQ, bij kinderen en hun ouders. Je doet testafnames en onderzoekt daarbij of er verschillen zijn op basis van geslacht. M.a.w. rapporteren Vlaamse meisjes andere emotionele problemen dan jongens? Er is ruimte om deze onderzoeksvraag uit te breiden of te wijzingen op basis van interesse en beschikbaarheid van de nodige gevens.
Contactpersoon: marlies.tierens@thomasmore.be
Veel jongeren hebben het moeilijk de laatste tijd. Professionals hebben het echter steeds lastiger om degelijke instrumenten te vinden om het emotioneel functioneren van onze jongeren in kaart te brengen. Met deze bachelorproef werk je mee aan een Vlaamse normering voor verschillende instrumenten, waaronder de CDI-2, SDQ en ERSQ, bij jongeren en hun ouders. Je doet testafnames en onderzoekt daarbij of er verschillen zijn op basis van informant. M.a.w. rapporteren Vlaamse ouders andere emotionele problemen dan de jongeren zelf? Er is ruimte om deze onderzoeksvraag uit te breiden of te wijzingen op basis van interesse en beschikbaarheid van de nodige gevens.
Contactpersoon: marlies.tierens@thomasmore.be
De technologie gaat vooruit. Terwijl een elektrocardiogram (ECG) vroeger een vrij complex gebeuren was, kunnen we ons hartritme ondertussen gewoon aflezen op ons horloge. Het kijken naar emotionele beelden of moeilijke rekensommen maken kan een invloed hebben op ons hart, maar zien we de invloed even sterk bij een ECG als op een smartwatch? In deze bachelorproef gaan jullie een experiment doen waarbij jullie evalueren welke toestellen ons kunnen informeren over hoe de deelnemers zich voelen. Hierdoor dragen jullie bij aan het nieuwe StressTRACS project: https://thomasmore.be/nl/stresstracs. Meer info over de onderzoekslijn Psychologie en technologie kan je vinden op www.digitalmentalhealth.be.
Contactpersoon: nele.dw@thomasmore.be
Het bedrijf Metrisquare richt zich samen met het revalidatieziekenhuis RevArte op het ontwikkelen van digitale oplossingen die het afnemen, scoren en rapporteren van een breed scala aan (neuro)psychologische tests mogelijk maken. De kracht van Metrisquare ligt in de synergie tussen menselijke expertise en computertechnologie. Hiervoor is het belangrijk dat er een praktische en voor elke psycholoog begrijpbare kennisdatabank verzameld wordt waar alles over onze beschikbare tests te vinden is, met uitleg over wat de metingen betekenen, hoe ze bedacht en onderbouwd zijn en hoe men scores moet interpreteren. Anderzijds moet er een werkwijze of proces worden uitgedacht van hoe we steeds onze nieuwe digitale toepassingen kunnen voorzien van recente normen. Tijdens jullie bachelorproef maken jullie kennis met het bestaand instrumentarium en de digitale tools van het digitaal Metrisquare platform, zowel webbased als via tablet. Jullie krijgen ook de kans om deze tools effectief uit te proberen en te beoordelen. Jullie eindproduct zal enerzijds bestaan uit een bundeling van testfiches die in de kennisdatabank kunnen worden opgenomen en anderzijds uit een uitgeschreven werkwijze of proces van hoe steeds nieuwe normen kunnen verzameld worden. Dit kunnen we eventueel ook op een kleine groep mensen uittesten.
Contactpersoon: christophe.lafosse@revarte.be
Uit een bevraging van het werkveld (schoolpsychologen en logopedisten) komt naar voren dat er een duidelijke nood is aan een nieuwe dyscalculietest voor de lagere school. De bestaande tests zijn immers verouderd qua normen, en inhoudelijk niet meer up-to-date. Om die reden hebben onderzoekers van Thomas More, Artevelde Hogeschool, Vives en de HoGent de handen in elkaar geslagen om een nieuwe test te ontwikkelen. Een eerste versie van dit instrument is in de maak, en momenteel zijn we opzoek naar scholen die willen meewerken aan de validering en de normering van dit instrument. Het is hier dat we jullie hulp nodig hebben. Heb je zin om de ontwikkeling van een test, en het maken van normen van dichtbij mee te maken, dan ben je bij deze BAP aan het juiste adres. Samen met de onderzoekers zal je naar scholen gaan om deze nieuwe test af te nemen in alle jaren van de lagere school. Een uitgelezen kans dus om je test- en klasmanagement skills boven te halen en om kinderen te motiveren om flink hun best te doen. De ambitie is dat deze nieuwe test erkent zal worden door het RIZIV en gebruikt gaat worden om te bepalen wie in aanmerking komt voor terugbetaling (voor therapie).
Contactpersoon: Jean-philippe.vandijck@thomasmore.be
Het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg in Brussel (deelwerking Houba) biedt multidisciplinaire en gespecialiseerde zorg op maat, via individuele psychotherapie, relatietherapie , groepstherapie, medicamenteuze behandeling, en sociale begeleiding. We zijn recent gestart met psychodiagnostiek voor volwassen in Brussel. Gezien het multicultureel en meertalig publiek, zouden we ons graag verder informeren over de psychodiagnostische mogelijkheden. Onze focus ligt op: Hoe kunnen we de culturele context van de cliënt zo goed mogelijk betrekken in het diagnostisch proces? Ondanks dat we werken binnen een multiculturele context, merken we als CGG dat de drempel tot doorverwijzing hoog ligt. Zeker wanneer cliënten de taal niet machtig zijn, worden ze weinig of niet doorverwezen. We wensen de drempel zo klein mogelijk te maken, en ons daarom verder te informeren over hoe we zo cultuursensitief mogelijk kunnen werken. De klassieke psychodiagnostiek focust zich voornamelijk op een westers publiek, zoals Nederlandstalig testmateriaal, westerse normen en DSM-5 diagnoses. We merken dat hoe er naar een bepaalde diagnose gekeken wordt, er culturele verschillen kunnen zijn. Dit heeft een impact op hoe een diagnose naar cliënten gekaderd wordt, en welke impact ze heeft. We zouden sterk geholpen zijn met een literatuurstudie en eventuele richtlijnen met de hedendaagse ‘good practices’ binnen het cultuursensitief werken.
Contactpersoon: caroline.dejonghe@thomasmore.be